چی درست کنم؟

یکشنبه 31 تیر 1397 10:53 نویسنده: شیرین چاپ

این، سئوالی ست که مصرانه و سماجت وار ذهن آدمی که باید شکم خودش و/یا دیگران را سیر کند آزار می دهد. شب و روز هم ندارد. بعضی ها عاشق آشپزی اند و این فرایند طولانی را که از تصمیم گیری، خرید مواد اولیه، آماده کردنشان شروع شده و درنهایت به پختنشان ختم می شود دوست دارند، برایشان سنگین نیست. بعضی ها هم هستند که مثل من به دلایل مختلف به اینکار علاقه ای ندارند و این سئوال می شود یک جور شکنجه ذهنی.

می دانید ... معمولا در سازمانهای بزرگ برخی فرایندهایی را که ارزش افزوده ندارند ولی وجودشان هم لازم است  outsourcing می کنند. اعتراف می کنم که اگر تمکن مالی داشتم امور آشپزی و نظافت خانه را به یک فرد بیرونی می سپردم چون برایم هیچ حس خوبی بهمراه ندارند و فقط مایه اتلاف وقت و عذابند. 

این مطلب را بخاطر صحبتی که با یک دوست خیلی عزیز چند روز پیش داشتیم می نویسم و فکر می کنم ممکن است به درد خیلی ها بخورد. ببینید، برای خیلی از ماها سخت است فرایند طولان تهیه غذا و بهمین دلیل ممکن است دچار مشکل ریزه خواری در طول روز و پر کردن شکم با هله هوله شویم. این هله هوله ها هر چه که نباشد آمده هستند. نیاز به فراوری ندارند و شکم را هم موقتا پر می کنند اما چون فاقد ارزش غذایی هستند بعد از یکساعت دوباره حس گرسنگی سر می رسد و روز از نو. نتیجه این می شود که بدن دچار کمبود مواد مغذی می شود و مملو از چربی و قند و نمک! حالا چه باید کرد؟

بهترین راه تهیه یک لیست از غذاهایی هستند که سریع و راحت تهیه می شوند و زحمت آنچنانی ندارند و در ضمن یک غذای گرم هستند که کام و شکم را هم راضی می کنند و حس گرسنگی را رفع می کنند در عین اینکه مغذی هم هستند. من اولین توصیه ای که به این دوست خوبم کردم غافل نشدن از اهمیت صبحانه است. یادمان باشد که صرف یک صبحانه خوب و مفصل بهترین روش برای شروع یک روز خوب است. باعث می شود در طول روز کمتر سراغ آت و آشغال برویم. 

برای صبحانه یک منبع خوب و سرشار از پروتئین انتخاب کنید. من عاشق تخم مرغ آب پز هستم. تمام روزهای کاری هفته - پنج روز - صبحانه ام یک کاسه شیر و کورن فلکس است با یک تخم مرغ آب پز. مزخرفاتی را که در مورد کلسترول  و تخم مرغ می گویند فراموش کنید! عامل ابتلای به کلسترول بالا مصرف شیرینی های چرب و گوشت چرب و ... هستند نه تخم مرغ. مقاله های علمی جدید را مطالعه کنید تا بهتر متوجه ماجرا شوید. می توانید نان و پنیر و گردو مصرف کنید. اگر شکلات دوست دارید اول صبح برای خودتان یک لقمه خوب نان و شکلات بگیرید و نوش جان کنید. حس خیلی خوبی در تمام روز در وجودتان باقی خواهد ماند. اگر دوست دارید و وقت بهتان اجازه می دهد آب میوه تازه بگیرید (سن ایچ و اینجور آت و آشغال های بی خاصیت را بی خیال شوید) یا اصلا میوه تازه سرسفره صبحانه بگذارید.

من معمولا ناهارم را در ناهارخوری شرکت می خورم و انتخابم ساده است: کمی برنج سفید بدون هیچ افزودنی - روغن یا خورشت - فقط با کمی پارمیجّانوی رنده شده و یک برش نازک گوشت که می تواند مرغ باشد یا بوقلمون یا تکه های کوچک ماهی یا گوشت گاو یا خوک بنا به منوی روز و کمی سبزیجات آب پز آنهم بنا به منوی روز. 

اگر قرار است هر روز هفته آشپزی کنید و مخصوصا اگر تنها زندگی می کنید درک می کنم که خیلی سخت است انتخاب یک غذا مخصوصا که کلا غذاهای مفصل و اسم دار (!) باید به مقدار زیاد تهیه شوند وگرنه معمولا خوب از آب در نمی آیند. پس برویم سراغ غذاهای بی اسم! از ترکیبات مورد علاقه من که در روزهای تعطیل در وعده های غذایی ام قرار می گیرند اینها هستند:

- سالاد (متشکل از کاهو + لوبیا سبز آب پز + لبوی پخته + پیازچه خرد شده + تخم مرغ آب پز حلقه شده + گوجه فرنگی) بعضی ها ماهی تن هم در این سالاد استفاده می کنند و یا قطعات پنیر

- بعضی غذاهای آسان ولی گرم مثل اشکنه، نیمرو با خرما، نیمرو با اسفناج

- عدس پلو با خرما یا کشم یا با گوشت چرخ کرده سرخ شده و یا با نیمرو

- برای آنها که در دسترس دارند ژامبون یا Bresaola (این دومی شکلش مثل ژامبون است ولی از گوشت گاو تهیه می شود) همراه با کمی پنیر و/یا همراه با کمی سبزیجات پخته (آب پز یا بخار پز) روی همه شان کمی روغن اکسترا ورجین زیتون بریزید و نوش جان کنید.

- انواع سوپ ها  یا عدسی که خیلی خوشمزه است بنظرم یا کوکوها که ساده اند. خودم کوکوی کدو را خیلی دوست دارم

روی گوگل هم اگر کلمات کلیدی را برای دستورات غذایی ساده جستجو کنید ممکن است چیزهای خوبی پیدا کنید. مثلا اینجا

شما هم اگر غذاهای ساده و سریع می شناسید پیشنهاد کنید. می دانم لیست اینجور غذاها طولانی ست. خودم در پیشنهاداتم سعی کردم سرعت تهیه و هزینه کم را در نظر داشته باشم چون قصدم مفید بودن پیشنهادات و عملی بودنشان بود برای کمک به یک دوست، نه نمایش دادن اینکه "چقدر من غذاهای خفنی می خورم"! 


نظرات (3)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.
گولیا
ممنونم شیرین جان که وقت گذاشتی. واقعا استفاده کردم،
امتیاز: 0 0
پاسخ:
عزیز دلمی گولیا جان
تنها پروتیین حیوانی که من مصرف می کنم هر روز صبح یه دونه تخم مرغ آبپز هست با یه نون سبوس دار تست شده .
گاهی هم میذارم ماهیتابه رو حرارت متوسط گرم بشه و یه مشت اسفناج میریزم توش و نمک و فلفل میزنم. تا قهوه رو درست کنم کمی روغن و تخم مرغ را می شکنم روش.

هیچوقت نتونستم از صبحانه بگذرم.

نون و پنیر و گردو هم با چای دوست دارم بخصوص اگه نعنا هم کنارش باشه
امتیاز: 0 0
پاسخ:
خیلی عالیه نسرین جان. کار خوبی می کنی، از صبحانه هیچوقت نباید صرفنظر کرد
شیرین
املت هم بد نیست به نظرم شیرین جان برای یه وعده غذایی
یکی دو تا تخم مرغ با یه لیوان کوچولو شیر با یه هویج و کدو سبز رنده شده و یه چنتا فلفل رنگی و یه پر سیر تازه و کمی شوید و پیازچه و گشنیز , کمی نمک و فلفل رو قاطی کنید و بریزین تو ماهیتابه و دو طرفش رو سرخ کنید توی روغن بعدش نوش جان کنید

پینوشت : میگما چه دستور دقیقی شدشیرین! خوبه من شف نشدم!!
امتیاز: 0 0
پاسخ:
اوه عالیه شیرین جان! خیلی هم خوب توضیح دادی. مرسی. من عاشق غذاهای این مدلی ام. امیدوارم مورد پسند دوستمون هم باشه.
لطف کردی شیرین جان